УЗАГАЛЬНЕННЯ
практики застосування Житомирським окружним адміністративним судом Закону України «Про громадські об’єднання» під час розгляду адміністративних справ у 2013 – 2014 роках
Закон України «Про громадські об’єднання» визначає правові та організаційні засади реалізації права на свободу об'єднання, гарантованого Конституцією України та міжнародними договорами України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, порядок утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об'єднань.
Відповідно до статті 1 вказаного Закону, громадське об'єднання - це добровільне об'єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів.
Порядок реєстрації громадського об’єднання передбачена розділом другим Закону України «Про громадські об’єднання».
Зокрема, стаття 12 вказаного Закону визначено порядок реєстрації громадського об'єднання.
Громадське об'єднання, яке має намір здійснювати діяльність зі статусом юридичної особи, підлягає реєстрації в порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", з урахуванням особливостей, установлених цим Законом.
Реєстрація громадського об'єднання здійснюється безоплатно органами виконавчої влади, на які відповідно до законодавства покладені повноваження з питань реєстрації громадських об'єднань (далі - уповноважений орган з питань реєстрації), за місцезнаходженням громадського об'єднання.
Для реєстрації громадського об'єднання керівник або особа (особи), яка має право представляти громадське об'єднання для здійснення реєстраційних дій, протягом 60 днів з дня утворення громадського об'єднання подають (надсилають поштовим відправленням) до уповноваженого органу з питань реєстрації за місцезнаходженням громадського об'єднання заяву за формою, затвердженою Міністерством юстиції України, до якої додаються:
- примірник протоколу установчих зборів, оформленого з дотриманням вимог частин другої, п'ятої, сьомої статті 9 цього Закону;
- статут (у двох примірниках);
- відомості про керівні органи громадського об'єднання із зазначенням прізвища, ім'я, по батькові (за наявності), дати народження керівника, членів інших керівних органів, посади в керівних органах, контактного номера телефону та інших засобів зв'язку, а також зазначені відомості про особу (осіб), яка має право представляти громадське об'єднання для здійснення реєстраційних дій, до яких додається письмова згода цієї особи, передбачена частиною шостою статті 9 цього Закону, якщо така особа не була присутня на установчих зборах;
- заповнена реєстраційна картка на проведення державної реєстрації юридичної особи.
Для реєстрації громадської спілки, крім документів, передбачених частиною третьою цієї статті, подаються документи, які містять відомості щодо структури власності засновників - юридичних осіб та фізичних осіб - власників істотної участі цих юридичних осіб.
У разі неподання (ненадсилання) документів для реєстрації громадського об'єднання протягом 60 днів з дня утворення таке громадське об'єднання не вважається утвореним.
На підставі поданих документів уповноважений орган з питань реєстрації протягом семи робочих днів з дня їх отримання приймає рішення про реєстрацію або про відмову у реєстрації громадського об'єднання, про направлення документів на доопрацювання чи про залишення документів без розгляду по суті.
Процедура півідомлення про утворення громадського об’єднання визначена статтею 16 Закону України «Про громадські об'єднання» Повідомлення про утворення громадського об'єднання.
Зокрема, громадське об'єднання, яке має намір здійснювати діяльність без статусу юридичної особи, повідомляє про своє утворення уповноважений орган з питань реєстрації протягом 60 днів з дня його утворення. Для повідомлення про утворення громадського об'єднання його засновники або особа (особи), уповноважена представляти громадське об'єднання, подають (надсилають поштовим відправленням) до уповноваженого органу з питань реєстрації за місцезнаходженням громадського об'єднання заяву за формою, затвердженою Міністерством юстиції України, до якої додаються:
- примірник оригіналу або нотаріально засвідчена копія протоколу установчих зборів, оформленого з дотриманням вимог частин другої, четвертої та восьмої статті 9 цього Закону;
- відомості про засновників громадського об'єднання із зазначенням прізвища, ім'я, по батькові (за наявності), дати народження, адреси місця проживання, а в разі якщо засновником є юридична особа приватного права, - її найменування, місцезнаходження, ідентифікаційного коду;
- відомості про особу (осіб), уповноважену представляти громадське об'єднання, із зазначенням прізвища, ім'я, по батькові (за наявності), дати народження, контактного номера телефону та інших засобів зв'язку, до яких додається письмова згода цієї особи, передбачена частиною шостою статті 9 цього Закону.
Заява підписується засновниками громадського об'єднання або особою (особами), уповноваженою представляти громадське об'єднання, а справжність їх підписів засвідчується нотаріально.
За відсутності підстав, зазначених у пункті 1 частини десятої статті 12 цього Закону, та відповідності поданих документів вимогам статей 7-10 цього Закону уповноважений орган з питань реєстрації протягом п'яти робочих днів з дня отримання документів, передбачених частиною другою цієї статті, приймає рішення про прийняття письмового повідомлення та вносить відомості про громадське об'єднання до Реєстру громадських об'єднань. Копія рішення про прийняття письмового повідомлення надається (надсилається рекомендованим листом з повідомленням про вручення) засновникам громадського об'єднання або особі (особам), уповноваженій представляти громадське об'єднання, не пізніше наступного дня після його прийняття.
За наявності підстав, зазначених у пункті 1 частини десятої статті 12 цього Закону, у разі невідповідності поданих документів вимогам статей 7-10 цього Закону уповноважений орган з питань реєстрації у межах строку, передбаченого частиною третьою цієї статті, приймає рішення про неприйняття повідомлення про утворення громадського об'єднання, яке має бути вмотивованим та містити вичерпні підстави неприйняття повідомлення про утворення. Копія зазначеного рішення надається (надсилається рекомендованим листом з повідомленням про вручення) засновникам громадського об'єднання або особі (особам), уповноваженій представляти громадське об'єднання, не пізніше наступного дня після його прийняття.
У разі усунення громадським об'єднанням невідповідностей поданих документів вимогам статей 7-10 цього Закону уповноважений орган з питань реєстрації приймає рішення про прийняття повідомлення про утворення цього громадського об'єднання та вчиняє інші дії, передбачені частиною третьою цієї статті, протягом трьох робочих днів з дня отримання документів, якими усунено такі невідповідності.
Для отримання статусу юридичної особи громадське об'єднання, яке здійснює діяльність без статусу юридичної особи, за рішенням вищого органу управління може звернутися для проведення процедури реєстрації в порядку, визначеному статтею 12 цього Закону.
Статтею 13 вказаного Закону передбачено створення відокремлених підрозділів громадського об'єднання.
Громадське об'єднання зі статусом юридичної особи може мати відокремлені підрозділи, які утворюються за рішенням відповідного керівного органу громадського об'єднання згідно із статутом.
Відокремлені підрозділи громадського об’єднання не є юридичними особами, крім випадків, передбачених цим Законом. Вони утворюються та здійснюють свою діяльність на основі статуту громадського об’єднання.
Відокремлені підрозділи громадського об’єднання зі статусом юридичної особи можуть мати своє положення, якщо це передбачено статутом громадського об’єднання. Положення про відокремлений підрозділ громадського об’єднання містить інформацію про найменування відокремленого підрозділу, назву керівних (та в разі потреби контролюючих) органів, порядок обрання (призначення), строк повноважень, перелік повноважень керівних (та в разі потреби контролюючих) органів. Положення про відокремлений підрозділ громадського об’єднання не може суперечити законам та статуту громадського об’єднання.
Розділом четвертим Закону України «Про громадські об’єднання» визначено особливості припинення громадських об’єднань.
Зокрема, таке припинення може здійснюватись наступними шляхами.
1. За рішенням громадського об'єднання, прийнятим вищим органом управління громадського об'єднання, шляхом саморозпуску або реорганізації шляхом приєднання до іншого громадського об'єднання такого самого статусу.
Рішення про саморозпуск громадського об'єднання приймається у порядку, встановленому статутом цього об'єднання. Вищий орган управління, який прийняв рішення про саморозпуск громадського об'єднання, створює ліквідаційну комісію або доручає керівному органу здійснювати повноваження ліквідаційної комісії для проведення припинення громадського об'єднання як юридичної особи, а також приймає рішення щодо використання коштів та майна громадського об'єднання після його ліквідації відповідно до статуту. Громадське об'єднання подає (надсилає) рішення про саморозпуск громадського об'єднання до уповноваженого органу з питань реєстрації. До рішення додаються: оригінал свідоцтва про реєстрацію громадського об'єднання (або його дубліката), оригінал статуту громадського об'єднання (або його дубліката), реєстраційна картка на проведення державної реєстрації припинення юридичної особи. Уповноважений орган з питань реєстрації протягом десяти робочих днів з дня отримання документів, зазначених у частині четвертій цієї статті, приймає рішення про визнання або відмову у визнанні рішення про саморозпуск громадського об'єднання.
Реорганізація громадського об'єднання, яке має статус юридичної особи, здійснюється шляхом його приєднання до іншого громадського об'єднання такого самого статусу. Реорганізація здійснюється на підставі рішення громадського об'єднання, яке приєднується, про припинення діяльності з приєднанням до іншого об'єднання та рішення громадського об'єднання, до якого приєднуються, про згоду на таке приєднання. Про прийняті рішення щодо реорганізації громадського об'єднання шляхом приєднання реорганізоване громадське об'єднання повідомляє уповноважений орган з питань реєстрації. Разом з повідомленням до уповноваженого органу з питань реєстрації подаються: рішення, зазначені вказаним Законом. З дня вчинення уповноваженим органом з питань реєстрації дій, зазначених у частині четвертій цієї статті, розпочинається припинення громадського об'єднання. З цього часу керівний орган громадського об'єднання може здійснювати лише повноваження комісії з реорганізації, якщо такі повноваження покладені на нього вищим органом управління громадського об'єднання. З дня прийняття уповноваженим органом з питань реєстрації рішення, зазначеного у частині четвертій цієї статті, рішення щодо реорганізації громадського об'єднання не можуть бути скасовані відповідними громадськими об'єднаннями. Відмова у визнанні рішення щодо реорганізації громадського об'єднання має наслідком втрату чинності зазначеним рішенням та продовження самостійної діяльності відповідних громадських об'єднань.
2. За рішенням суду про заборону (примусовий розпуск) громадського об'єднання.
Громадське об’єднання може бути заборонено судом за позовом уповноваженого органу з питань реєстрації в разі виявлення ознак порушення громадським об’єднанням вимог статей 36,37 Конституції України, статті 4 цього Закону. Заборона громадського об'єднання має наслідком припинення його діяльності у порядку, встановленому цим Законом, та виключення з Реєстру громадських об'єднань.
Справа про заборону громадського об'єднання розглядається у порядку, встановленомуКодексом адміністративного судочинства України.
У разі прийняття рішення про заборону громадського об'єднання майно, кошти та інші активи громадського об'єднання за рішенням суду спрямовуються до державного бюджету.
На виконання рішення суду про заборону громадського об'єднання уповноважений орган з питань реєстрації вносить відповідний запис до Реєстру громадських об'єднань. Припинення діяльності громадського об'єднання, щодо якого прийнято рішення про заборону, здійснюється у порядку, визначеному статтею 29 цього Закону.
Житомирським окружним адміністративним судом протягом 2013 - 2014 років розглянуто 27 адміністративних справ у даній категорії спорів. З них по 17 справах прийнято рішення про задоволення позовних вимог, в 6 випадках відмовлено у задоволенні позову, по 3 справам винесено ухвали про залишення позовної заяви без розгляду, в 1 випадку провадження у справі закрито та по 1 справі судом винесено рішення про часткове задоволення адміністративного позову.
В апеляційному порядку оскаржено 7 судових рішень, з яких Житомирським апеляційним адміністративним судом скасовано 2 рішення, в п’яти випадках рішення Житомирського окружного адміністративного суду залишені без змін.
Аналізуючи причини скасування судових рішень судом апеляційної інстанції слід зазначити, що основною такою причиною є порушення судом першої інстанції матеріального права при винесенні судового рішення.
Так, у справі № 806/1694/13 за позовом державної податкової інспекції у м. Житомирі Житомирської області Державної податкової служби до громадської організації "Федерація шляхів Житомирської області" про припинення юридичної особи, відмовляючи у задоволенні позову Житомирський окружний адміністративний суд прийшов до висновку про те, що законодавством України не передбачено повноваження податкового органу на звернення до суду із позовом про припинення діяльності громадської організації. Проте, при перегляді даної справи в апеляційному порядку Житомирський апеляційний адміністративний суд вирішив, що такий висновок є помилковим, оскільки при прийнятті постанови суд першої інстанції безпідставно послався на особливості припинення діяльності громадських організацій, що регулюється спеціальним законодавством України - Законом України "Про об’єднання громадян". При цьому не врахував, що норми Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" є загальними відносно спеціальних норм Закону України "Про об'єднання громадян", які регулюють питання реєстрації об'єднання громадян, їх ліквідації і не суперечать загальним нормам. Відтак, при вирішенні питання про припинення об'єднання громадян, залежно від підстав припинення, застосуванню підлягають відповідно норми Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" чи Закону України "Про об'єднання громадян". Суд апеляційної інстанції зазначив, що органи податкової служби наділені правом звернення до суду з позовом про припинення громадської організації за неподання протягом року органам державної податкової служби податкових декларацій, документів фінансової звітності відповідно до закону та наявності в Єдиному державному реєстрі запису про відсутність юридичної особи за вказаним її місцезнаходженням. Враховуючи викладене, постанова Житомирського окружного адміністративного суду у вказаній справі скасована.
У справі № 806/6025/13 за позовом Житомирської обласної громадської організації "Авіаційно-спортивний центр імені Валентини Закорецької " до Департаменту сім'ї, молоді та спорту Житомирської обласної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування наказу від 18.07.2013 року №413 "Про внесення змін і доповнень до Календарного плану фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів області на 2013 рік" постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 12 листопада 2013 року позов задоволено. Визнано нечинним та скасовано наказ Департаменту сім'ї, молоді та спорту Житомирської обласної державної адміністрації від 18.07.2013 року №413 "Про внесення змін і доповнень до Календарного плану фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів області на 2013 рік". Переглядаючи вказане судове рішення в апеляційному порядку, колегією Житомисрького апеляційного адміністративного суду встановлено, що позивачем не було надано до Департаменту пропозицій по конкретизації включених до календарного плану заходів, у зв'язку з чим відповідач був змушений видати наказ, який передбачає внесення уточнень після надання відповідних пропозицій. Відповідач довів суду, що оскаржуваний наказ прийнято ним на виконання судового рішення, а тому є правомірним і не порушує права та законні інтереси позивача у сфері публічно-правових відносин. Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про задоволення позову.
Адміністративні справи за позовами суб’єктів владних повноважень.
Житомирським окружним адміністративним судом протягом 2013 – 2014 років розглянуто 27 справ даної категорії. В переважній більшості випадків - це адміністративні справи за позовами суб’єктів владних повноважень в особі територіальних управлінь Пенсійного фонду України (6) та Житомирського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (2) про стягнення заборгованості заборгованості по страхових внесках. Рішення Житомирського окружного адміністративного суду не оскаржувались та набрали законної сили. І лише у адміністративній справи № 806/2404/14 за позовом управління Пенсійного фонду України в м. Житомирі Житомирської області до підприємства об'єднання громадян «Житомирське учбово-виробниче підприємство Українського товариства сліпих» про стягнення заборгованості із відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, управління Пенсійного фонду України в м. Житомирі Житомирської області оскаржило в апеляційному порядку ухвалу від 02 вересня 2014 року про розстрочення виконання постанови Житомирського окружного адміністративного суду від 30 липня 2014 р. щодо стягнення вищевказаної заборгованості. Проте ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 30 вересня 2014 року рішення Житомирського окружного адміністративного суду залишено без змін.
Протягом 2013 -2014 років Житомирським окружним адміністративним судом розглянуто 6 адміністративних справ за позовами Державної податкової інспекції у м. Житомирі до громадських організацій про припинення юридичної особи. З них у чотирьох випадках рішення суду відповідачем не оскаржувались, в одному випадку ( справа № 806/1694/13) поставною від 10 квітня 2013 року у задоволенні позовних вимог державної податкової інспекції у м. Житомирі Житомирської області Державної податкової служби до громадської організації "Федерація шахів Житомирської області" про припинення юридичної особи - відмовлено у зв’язку з відсутністю у податкового органу повноважень на звернення до суду із позовом про припинення юридичної особи - громадської організації на підставі положень Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців". Проте ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 12 червня 2013 року рішення суду першої інстанції скасовано.
У адміністративній справі № 806/2878/14 за позовом Заступника прокурора Житомирської області в інтересах держави в особі Житомирської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Житомирській області до Відділення Всеукраїнської громадської організації "Руський Рух України" у Житомирській області, Реєстраційної служби Житомирського міського управління юстиції Житомирської області про припинення юридичної особи, зобов'язання вчинити дії, ухвалою від 31 липня 2014 року провадження у справі в частині припинення юридичної особи – закрито. Дане судове рішення не оскаржувалось.
Протягом 2013 року до Житомирського окружного адміністративного суду двічі звертався Департамент сім’ї, молоді та спорту Житомирської обласної державної адміністрації до Житомирської обласної громадської організації «Авіаційно-спортивний центр ім.. Валентини Закорецької» про визнання недійсним договору №8-12 від 06.08.2012 р. Судом встановлено, що позивач пропустив строк подачі позовної заяви до адміністративного суду. В обґрунтування пропущеного строку ніяких доказів до суду не надав. З клопотанням про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду позивач не звертався. Відтак, позовні заяви Департаменту сім'ї, молоді та спорту Житомирської обласної державної адміністрації до Житомирської обласної громадської організації "Авіаційно-спортивного центру ім. Валентини Закорецької" про визнання недійсним договору залишені без розгляду. Вказані судові рішення не оскаржувались та вступили в законну силу.
Також у звітному періоді до Житомирського окружного адміністративного суду звернувся В.о. прокурора м. Житомира в інтересах держави в особі Житомирської міської ради з позовом до Громадського формування з охорони громадського порядку "Купол" про припинення діяльність громадського формування. В обґрунтування своїх позовних вимог посилався на невиконання відповідачем покладених на нього Законом України “Про участь громадян в охороні громадського порядку та державного кордону” і статутом обов'язків. Крім того вказав, що дане об'єднання громадян не приймало та не співпрацювало з Житомирським МВ УМВС України в Житомирській області.
Згідно ст. 5 Законом України “Про участь громадян в охороні громадського порядку та державного кордону” громадське формування з охорони громадського порядку і державного кордону діє на основі положення (статуту) про нього.
Відповідно до Статуту формування метою діяльності громадського формування є сприяння органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам, прикордонним військам та органам виконавчої влади захисту громадян, інтересів суспільства і держави від протиправних посягань, а також у рятуванні людей та їх майна під час стихійного лиха та інших надзвичайних ситуацій.
Статтею 13 Закону України “Про участь громадян в охороні громадського порядку та державного кордону”, передбачено, що члени громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону зобов'язані брати активну участь в охороні громадського порядку і державного кордону, припиненні адміністративних правопорушень і злочинів та запобігання їм. З матеріалів справи встановлено, що громадське формування "Купол" не виконує покладені на нього Законом та статутом обов'язків, а саме не бере участі у забезпеченні охорони громадського порядку і громадської безпеки, не вживає заходи щодо запобігання адміністративним правопорушенням і злочинам на закріпленій території.
Статтею 8 Закону України “Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону” визначено, що діяльність громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону може бути припинена шляхом примусового розпуску або саморозпуску відповідно до закону. У разі порушення громадським формуванням вимог чинного законодавства щодо його діяльності за заявою реєструючого органу або прокурора його діяльність може бути припинена шляхом примусового розпуску.
Таким чином, судом встановлено, що відповідач не виконує обов'язки, визначені Законом України “Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону” та статутом громадського формування, для виконання яких відповідач і був зареєстрований як громадське формування, тобто порушує вимоги чинного законодавства. Враховуючи викладене, адміністративний позов задоволено, діяльність громадського припинена шляхом примусового розпуску. Вказане судове рішення відповідачем не оскаржено та вступило в законну силу ( справа № 806/2746/14) .
Адміністративні справи за позовами громадських об’єднань до суб’єктів владних повноважень
Окремою категорією адміністративних справ є справи за позовами громадських об’єднань до суб’єктів владних повноважень про визнання дій протиправними та зобов’язання вчинити дії, скасування рішень суб’єктів владних повноважень.
Протягом 2013-2014 років Житомирським окружним адміністративним судом розглянуто 10 справ даної категорії.
Зокрема, у січні 2014 року Житомирська Іудейська Релігійна Громада звернулась з позовною заявою до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Житомирській області Державної архітектурно-будівельної інспекції України, в якій просить визнати дії службових осіб Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Житомирській області Державної архітектурно-будівельної інспекції України щодо складання та внесення недостовірної інформації до Акту перевірки від 25.11.13р. Припис № 104 від 25.11.13р.- незаконними та скасувати Припис № 104 від 25.11.2013 року, винесений Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Житомирській області (справа № 806/8191/13).
Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 10 лютого 2014 року адміністративний позов Житомирської Іудейської Релігійної Громади задоволено. Визнано протиправними дії службової особи Інспекції державного архітектурного-будівельного контролю у Житомирській області Магдюка Олександра Аполлоновича щодо складання та внесення недостовірної інформації до акту перевірки від 25.11.2013 року та припису №104 від 25.11.2013 року. Скасовано припис №104 від 25.11.2013 року винесений Інспекцією державного архітектурного-будівельного контролю у Житомирській області.
Ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 03 квітня 2014 року, постанову ЖОАС від 10.02.2014 року - залишено без змін. На даний час вказана адміністративна справа знаходить на розгляді у Вищому адміністративному суді України відповідно до ст. 214 Кодексу адміністративного судочинства України.
Також постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 30 січня 2014 року задоволено позов Житомирської Іудейської Релігійної Громади до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Житомирській області про скасування постанови про накладення штрафу №117/6-ю від 06.12.2013 р.. Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 02 квітня 2014 року вказана постанова залишена без змін. Справа знаходить на розгляді у Вищому адміністративному суді України.
Крім того, протягом звітного періоду Житомирським окружним адміністративним судом розглянуто адміністративну справу за позовом Підприємства об'єднання громадян Житомирського учбово-виробничого підприємства УТОС до управління Пенсійного фонду України в м. Житомирі Житомирської області про визнання не чинними та скасування розрахунків фактичних витрат на виплату та доставку пенсій з грудня 2013 року та з 2014 року. Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 19 травня 2014 року у задоволенні позовних вимог відмовлено. Ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 15 липня 2014 року постанову від 19.05.14 залишено без змін (справа № 806/1333/14).
Висновки
Проаналізувавши практику застосування положень Закону України «Про громадські об’єднання», можна зробити висновок, що Житомирським окружним адміністративним судом в цілому правильно застосовується законодавство, повно і об’єктивно встановлюються обставини справи, проте іноді помилково застосовуються норми матеріального чи процесуального права, що призводить до скасування таких судових рішень.
Слід зазначити, що питання забезпечення судами єдиних підходів до правильного застосування чинного законодавства завжди є одним із головних в організації здійснення судочинства. Конституція України, визначивши у ст. 129 основні засади судочинства, не закріпила фундаментальний принцип, згідно з яким усі суди зобов’язані всі закони і всі підзаконні нормативні акти застосовувати однаково. Тож у який спосіб держава має забезпечувати єдність судової практики, з належною повнотою не визначено чинним законодавством.
За результатами проведеного узагальнення та з метою формування єдиної та правильної судової практики застосування норм законодавства при вирішенні даної категорії спорів доцільним є проведення семінарів з питань застосування законодавства при вирішенні справ даної категорії.
З метою формування єдиної судової практики також доцільно запровадити практику регулярного інформування вищими спеціалізованими судами судів нижчого рівня про застосування Верховним Судом України окремих норм законодавства, що суттєво полегшить роботу суддів першої та апеляційної інстанцій. Прийняття однотипних рішень вищими судами також являтиметься орієнтиром для інших судів.