На виконання Плану роботи Житомирського окружного адміністративного суду проведено підсумки роботи суду та структурних підрозділів, зокрема, узагальнено стан обліково-статистичної роботи. Даний аналіз зроблено за період роботи з 01.01.2014р. по 31.12.2014 р.
За вказаний період до суду надійшло 5691 адміністративні позови та було розглянуто 5745 справ. У 2014 році кількість позовних заяв, що надійшла до суду в порівнянні з аналогічним періодом 2013 року (8481) зменшилась на 2790 позовів (33 %). Аналогічно зменшилася і кількість розглянутих справ. Так, у 2014 році розглянуто 5839 справ, а у 2013 році – 8053 справи, тобто на 2214 справ менше.
Водночас, всього у 2014 році в провадженні суду перебувало 6452 справи, закінчено провадження у 5839. Їх питома вага від кількості справ, що перебували у провадженні склала 90,5 відсотків, у тому числі:
-з прийняттям постанови розглянуто - 5273 (90,3%), із них задоволено позовів по 4658 справах;
-передано до інших судів - 20 справ (0,3%);
-закрито провадження по 144 справах ( 2,5%);
-залишено без розгляду – 402справи (6,9%).
Аналізуючи вказані дані з минулим роком, слід зазначити, що у 2014 році зменшилась кількість справ, по яких задоволено позови. Так у 2013 році вказаний показник складав 6547 справ, а в 2014 році - 4658, тобто менше на 1889 справ. По відношенню до справ, по яких закінчено провадження, вказаний показник також зменшився у 2014 році. Якщо у 2013 році цей показник складав 81,3% від розглянутих, то у 2014 році – 79,8 %.
Водночас, серед розглянутих позовних заяв у 2014році відкрито провадження по 5245 справах; повернуто - 337; відмовлено у відкритті -88; залишено без розгляду - 75.
Серед іншого слід вказати, що середньомісячне надходження позовів на фактично працюючого суддю у 2014 році склало 46 справ (у 2013 році – 55 справ), різниця становить – 9 справ, що у порівнянні з минулим роком на 16,4 % менше. Аналогічно складається ситуація і з навантаженням щодо розглянутих справ: у 2013 році воно складало 53 справи, а у 2014 році – 47, або на 11,3 % менше у порівнянні до 2013 року. Така ситуація пов’язана насамперед із зменшенням надходження адміністративних позовів до суду.
Із загальної кількості позовних заяв, які перебували на розгляді суду, найбільшу кількість (42,59 %) склали справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах зайнятості населення та соціального захисту громадян - 2748, із них 2218 - щодо збору та обліку страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, спори з приводу реалізації податкової політики та за зверненнями податкових органів - 2155 (близько 33%).
Слід також зазначити, що до Житомирського окружного адміністративного суду у звітному періоді надійшло 37 заяв про перегляд судових рішень за нововиявленими обставинами, залишок заяв на початок звітного періоду складав - 40, із них:
-відмовлено у прийнятті заяви – 3;
-повернуто заявнику - 7.
Всього в провадженні суду у вказаному періоді перебувало 77 заяв про перегляд судових рішень за нововиявленими обставинами, з них:
-закінчено провадження по 52, у тому числі:
а) скасовано постанов -26,
б)заяв залишено без задоволення - 19;
в) закрито провадження по 7 справах;
-залишок нерозглянутих заяв на кінець звітного періоду, по яких відкрито провадження за нововиявленими обставинами - 15.
Крім того, у порядку виконання судових рішень, у 2014 році судом розглянуто 572 клопотання.
Також, протягом 2014 року судом розглянуто 5 заяв про забезпечення доказів та 191 клопотання про забезпечення позову.
На кінець звітного періоду залишилося нерозглянутими 613 адміністративних справ ( що 446 менше в порівнянні з 2013 роком), із них по 129 - зупинено провадження.
По адміністративних позовах, які надійшли до суду у 2014 році було пред'явлено до стягнення 212128467 гривень. За звітний період присуджено до стягнення 107259394 гривні, у тому числі 5000 гривень моральної шкоди.
Житомирським окружним адміністративним судом у 2014 році видано 3367 виконавчих листів на суму 51502722 гривень.
З порушенням строків, передбачених Кодексом адміністративного судочинства України, розглянуто 1502 справи, що становить 25,7 % від усіх розглянутих у 2014 році.
На кінець звітного періоду відкладено розгляд по 167 справі. Причини тривалого відкладення розгляду справ - неявка одного з учасників процесу, що беруть участь у справі – 95.
У 2014 році було оскаржено 1992 судових рішень, що становить 28,1 % від прийнятих у звітному періоді. За наявними в суді даними, після апеляційного перегляду повернулося 1520 справ. З них: скасовано 144 постанов та 74 ухвали, що складає 3,4% від загальної кількості розглянутих судом за цей період справ, змінено 5 постанов і 1 ухвала, а 1296 судових рішень залишено без змін. По інших рішеннях результати апеляційного розгляду невідомі.
Окрім того, протягом 2014 року після апеляційного перегляду повернулося 470 справ, які були розглянуті Житомирським окружним адміністративним судом у 2007 - 2013 роках. По даним справам було скасовано 81 постанова і 13 ухвал, змінено - 3 постанови, а 373 судових рішень - залишено без змін.
Узагальнюючи судову практику про результати перегляду справ апеляційною інстанцією, слід зазначити, що основними причинами скасування та зміни постанов суду є: порушення норм матеріального або процесуального права, висновки, що не відповідають обставинам справи, неповне з’ясування обставин, що мають значення для справи, нестабільність судової практики.
З метою належної організації у Житомирському окружному адміністративному суді роботи з ведення судової статистики, діловодства та архіву, здійснення контролю за станом діловодства у суді, забезпечення функціонування автоматизованої системи документообігу, наповнення Єдиного державного реєстру судових рішень, організації діяльності служби судових розпорядників, забезпечення достовірності показників у звітах про стан здійснення правосуддя, об’єктивності, оперативності та цілісності інформації про роботу суду, адміністрацією суду постійно вживаються вичерпні заходи, які, в першу чергу, полягають у плануванні роботи суду.
Разом з тим, варто зауважити, що на виконання планів роботи суду, протягом 2014 року суддями та працівниками апарату суду проведено ряд узагальнень, зокрема:
- статистичний огляд діяльності суду за 2013 рік та за перше півріччя 2014 року;
- аналіз здійснення судочинства за 2013 рік та за перше півріччя 2014 року;
- аналіз стану виконання вимог КАС України щодо процесуальних строків розгляду справ з обговоренням результатів.
- узагальнення судової практики щодо застосування Житомирським окружним адміністративним судом положень Закону України «Про судовий збір»;
- узагальнення судової практики щодо застосування ЖОАС норм глав 1-4 розділу ІІІ Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду та вирішення адміністративних справ у 2013 році;
- узагальнення причин скасування судових рішень апеляційною інстанцією;
- узагальнення по спорах щодо вжиття суб’єктом владних повноважень заходів реагування;
- узагальнення судової практики вирішення спорів по безтоварних операціях у спорах з Міністерством доходів і зборів України;
- узагальнення практики застосування Житомирським окружним адміністративним судом Закону України « Про громадські об’єднання” під час розгляду адміністративних справ у 2013-2014 роках;
- узагальнення судової практики застосування Житомирським окружним адміністративним судом положень Конституції України, Кодексу адміністративного судочинства України та іншого законодавства щодо участі в адміністративному судочинстві прокурора та органів прокуратури 2013-2014 роках;
- аналіз практики застосування Житомирським окружним адміністративним судом приписів КАС України при перегляді судових рішень за нововиявленими обставинами;
- аналіз рішень прийнятих Вищим адміністративним судом України у 2013 році за наслідками перегляду рішень Житомирського окружного адміністративного суду та рішень апеляційних судів у справах зі спорів за участю органів Міністерства доходів і зборів України.
Усі заходи заплановані у звітному періоді, виконані у встановлені строки.
Вищезазначені узагальнення розглядалися на оперативних нарадах з суддями.
Ще одним важливим показником, що свідчить про обсяг виконаної судом роботи є документообіг суду.
За 2014 рік було опрацьованопонад 22553одиниці вихідної кореспонденції. Серед яких ухвали, повістки, постанови, листи, інформації. Направлено та видано сторонам 3436 виконавчих листів ( в т. ч. дублікатів).До апеляційної та касаційної інстанцій направлено 2784 справ.
Окрім того, було опрацьовано 478 документів, які надходили до суду та відправлялися судом за допомогою електронної пошти.
У 2014 році до суду надійшлоблизько 22 тис.одиниць вхідної кореспонденції.В тому числі до 2 тисяч апеляційних скарг. Було опрацьованоблизько 3 тис. справ, які надійшли після судового розгляду з апеляційної та касаційної інстанцій.
Забезпечено на належному рівні здійснення судом роботи зі зверненнями громадян (розглянуто 10 звернень громадянта опрацьовано 216 запитів юридичних осіб та фізичних осіб).
Також на виконання вимог постанови Кабінету Міністрів України «Про порядок ведення Єдиного державного реєстру судових рішень» від 25.05.2006 р. № 740 (із наступними змінами і доповненнями), до ЄДРСР надсилались копії всіх судових рішень виключно в електронній формі з використанням електронного цифрового підпису, що в загальній кількості становить 12378.
Відповідальною особою за ведення Єдиного державного реєстру судових рішень проводиться моніторинг надіслання процесуальних документів до ЄДРСР. На виробничих нарадах неодноразово обговорюється питання щодо стану та строків направлення рішень до ЄДРСР.
Також відділом фінансово-економічної діяльності та господарського забезпечення протягом звітного періоду проведено розподіл виділених коштів, які використовувалися за цільовим призначенням згідно затвердженого кошторису.
Проте, через неналежне фінансування, станом на 1 січня 2014 року по Житомирському окружному адміністративному суду утворилась бюджетна кредиторська заборгованість по спеціальному фонду в розмірі 80186,40 грн., яка була погашена протягом І кв. 2014року. Станом на 01 січня 2015 року кредиторська і дебіторська заборгованість відсутні.
Для забезпечення організаційної діяльності суду кошторисом видатків на 2014 рік затверджено кошти в загальній сумі 9707800 гривень при потребі суду в сумі близько 15187200 гривень.
Потреба суду на видатки по КЕКВ 3000 «Капітальні видатки» складала 3634700 грн., тоді як кошторисом виділено було лише 42840 грн. (для закупівлі матеріально-технічної бази – 2 системи фіксування судового процесу «Акорд»).
По КЕКВ 2100 «Оплата праці і нарахування на заробітну плату» кошторисом на 2014 рік було затверджено по загальному і спеціальному фонду суму в розмірі 9176276 грн.
Також протягом 2014 року здійснено деякі роботи щодо облагодження приміщень суду. Проведено поточний ремонт частини фасаду приміщення по вул. Мала Бердичівська,23, а також здійснено поточний ремонт у двох кімнатах, які були обладнані під зали судових засідань та кабінет для системних адміністраторів по вул. Мала Бердичівська,17. Придбано стелажі для облаштування архіву та кабінету для видачі виконавчих листів.
Крім того, суд ще в недостатній кількості забезпечений комп’ютерною технікою, оргзасобами та меблями для створення повноцінних робочих місць для всіх суддів та працівників апарату.
Між тим, протягом 2014 року проведено ряд заходів щодо кадрового забезпечення діяльності суду. Зокрема, організовано контроль за перебуванням державних службовців у рангах, підготовку матеріалів для нарахування надбавки за вислугу років.Сформовано кадровий резерв для державної служби.
Протягом періоду, що аналізується, Житомирським окружним адміністративним судом постійно проводилася робота, спрямована на підвищення професійно-кваліфікаційного рівня суддів та працівників апарату суду, вживалися заходи щодо покращення роботи з питань належного ведення загального та судового діловодства, формування звітів про стан здійснення правосуддя, ведення аналітичної роботи у суді.
У 2014 році судді Горовенко А.В., Лавренчук О.В., Панкеєва В.А., Липа В.А., Гурін Д.М., Нагірняк М.Ф. пройшли підготовку в Національній школі суддів України, а також судді Чернова А.В., Черняхович І.Е., Майстренко Н.М., пройшли навчання у Львівському регіональному відділені Національної школи суддів України.
Також голова суду Черноліхов С.В. та судді Попова О. Г. та Панкеєва В.А. взяли участь у дистанційному курсі «Суддівська етика»,розроблений фахівцями НШСУ спільно із експертами та співробітниками Проекту Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Справедливе правосуддя».
Окрім того, судді брали участь в інших заходах. Так, голова суду Черноліхов С.В., його заступник Романченко Є.Ю. та судді Капинос О.В., Лавренчук О.В., Панкеєва В.А., Попова О.Г., брали участь у семінарі: «Вибори Президента України 2014: застосування законодавства». Заступник голови суду Романченко Є.Ю. також брав участь у конференції суддів адміністративних судів України. Крім того, судді Сичова О.П., Токарева М.С., Чернова А.В., Шимонович Р.М. були учасниками семінару «Застосування виборчого законодавства на виборах Президента України та місцевих виборах»,проведеного ВАС України спільно з Координатором проектів ОБСЄ в Україні, Проектом Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Справедливе правосуддя» та Міжнародною фундацією виборчих систем (IFES). Також судді Панкеєва В.А. взяли участь у семінарі "Актуальні питання розгляду адміністративними судами України спорів окремих категорій", який був проведений Вищим адміністративним судом України за підтримки координатора проектів ОБСЄ в Україні в рамках проекту «Сприяння єдності судової практики адміністративних судів України». Судді Лавренчук О.В. та Токарева М.С. взяли участь в одноденному семінарі щодо права на свободу мирних зібрань відповідно до рішення Європейского суду з прав людини "Вєренцов проти України".
Крім того, відповідно до протоколу зборів № 10 від 02 червня 2014 року, за результатами голосування Черноліхов С.В був обраний делегатом на ХУІ конференцію суддів адміністративних судів України та суддя Шимонович Р.М. був обраний делегатом позачергового XIІ з’їзду суддів України.
Секретарі судового засідання Бойко Т.О., Бондаренко Д.А., Слісарчук Б.О., Галайба І.Б., Карплюк А.І., Павлюк В.О., Шкорботун Ю.О., провідний спеціаліст з кадрової служби Табаченко Я.К., помічники суддів Заріцька О.В., Прохорчук П.С., Талько А.М., Швець Н.П., старший судовий розпорядник Євораускас А.П., а також начальник відділу документального забезпечення Кондренко О.А.. підвищили свою кваліфікацію в Національній школі суддів України.
Також, слід відмітити, що з метою підвищення свого фахового рівня провідні спеціалісти Коваль В.А. та Черниш А.В. відділу аналітично - статистичної роботи брала участь у семінарі з підготовки судової статистики, який був організований Національною школою суддів у м. Києві.
Окрім того, слід зазначити, на виконання листів Державної судової адміністрації України щодо проведення відеосемінарів та відеоконференцій з питань нових можливостей оновлених версій комп’ютерної програми «ДСС» особи, відповідальні за складання обліково-статистичних звітів та начальник відділу інформаційного забезпечення судового процесу брали участь у зазначених відеосемінарах, які були організовані державним підприємством «Інформаційні судові системи», з метою підвищення ефективності роботи працівників місцевих загальних судів, що працюють з зазначеною програмою.
Упродовж 2014 року з працівниками статистично-аналітичного відділу проводилися навчання з ведення діловодства та навчання зі змін до законодавства. Основна увага приділялася вивченню змін до Інструкції з діловодства в адміністративних судах України, Методичних роз’яснень застосування Класифікатора категорій адміністративних справ та вивчення інформації про поновлення до КП “ДСС” після випуску кожної нової версії.
Також відбулися зміни і в керівному складі суду, а саме: відповідно до протоколу зборів суддів № 8 від 18 квітня 2014 року головою суду обрано Черноліхова С.В., а суддю Романченка Є.Ю. - заступником голови Житомирського окружного адміністративного суду.
Також на виконання п.9 позачергового відповідно з’їзду суддів України від 26 вересня 2014 року « Про забезпечення незалежності суддів та підвищення авторитету судової влади в Україні» до штатної чисельності судів, в тому числі і Житомирського окружного адміністративного суду, станом на 01 січня 2014 року було введено посаду головного спеціаліста із забезпечення зв’язків з засобами масової інформації та створено відділ кадрової роботи та інформаційного забезпечення. Штатний розпис було затверджено 1 грудня 2014 року начальником ТУ ДСА України в Житомирській області.
У звітному періоді на оперативних нарадах проводилося обговорення підсумків роботи суду за 2013 рік , а також інших питань діяльності суду. Було проведено ряд заходів (семінарські заняття, оперативні наради) щодо вивчення та застосування на практиці Інструкції з діловодства, затвердженої Наказом Державної судової адміністрації України від 17 грудня 2013 року № 173, оформлення документів відповідно до встановлених стандартів, з належного внесення даних та використання комп’ютерної програми «ДСС», дотримання вимог Кодексу адміністративного судочинства України, з питань дотримання Загальних правил поведінки державних службовців, Правил поведінки працівників суду, доступ до публічної інформації, організовано та проведено з працівниками навчання по новій версії КП «ДСС», дотримання трудової дисципліни, проводились заняття з охорони праці та пожежної безпеки з суддями та працівниками апарату суду.
З метою покращення роботи суду регулярно здійснювалися перевірки щодо своєчасного виготовлення процесуальних документів, своєчасної передачі справ після розгляду до канцелярії суду, щодо ведення журналів судових засідань, своєчасного направлення справ до суду апеляційної інстанції тощо.
Протягом 2014 року внесення та опрацювання даних здійснювалося за допомогою КП «ДСС». За період часу використання цієї системи в суді спостерігається стійка динаміка покращення оперативності розгляду адміністративних справ, оскільки система забезпечує реєстрацію, виготовлення, пошук та друк документів.
З метою реалізації напрямку роботи у сфері ведення статистичного обліку процесуальної діяльності Житомирського окружного адміністративного суду постійно здійснювався аналіз даних судової статистики з визначенням тенденцій динаміки основних показників судочинства; подавались статистичні звіти, таблиці, довідки щодо роботи для використання в діяльності суду та обговорення на оперативних нарадах; подавались статистичні дані щодо навантаження на суддів Житомирського окружного адміністративного суду.
Робота з питань ведення судової статистики координується з Вищим адміністративним судом України, Житомирським апеляційним адміністративним судом, Державною судовою адміністрацією України.
Працівниками апарату суду постійно тримаються на контролі роз’яснення та пропозиції Вищого адміністративного суду України, Житомирського апеляційного адміністративного суду, Державної судової адміністрації України щодо належного та правильного оформлення, складання відомчих звітів по кожній формі окремо, ведення судового діловодства та статистики, інструктивні та методичні матеріали щодо користування програмно-технологічними засобами, за допомогою яких формуються звіти.
Однак, з метою вдосконалення організації обліково-статистичної роботи, поліпшення якості підготовки звітів слід: продовжувати контроль за веденням діловодства в суді, приділяючи особливу увагу первинній реєстрації та обліку судових справ і матеріалів, які надійшли до суду, повноті заповнення документів первинного обліку, в тому числі при наповненні комп’ютерної програми «ДСС»; проаналізувати особливості КП «ДСС» на предмет нерівномірності навантаження на суддів, яким передано на розгляд справи та матеріали, за однаковий фактично відпрацьований час.
Значна увага приділяється ознайомленню суддів та працівників апарату суду зі змінами в законодавчих актах України. В зв’язку з цим відповідальним працівником статистично-аналітичного відділу суду велась кодифікаційна робота, постійно доводилось до відома суддів та інших працівників апарату суду про зміни, які відбулися в чинному законодавстві з посиланням на джерело їх офіційного опублікування.
Судді Житомирського окружного адміністративного суду систематично ознайомлюються з практикою Верховного Суду України та Вищого адміністративного суду України щодо застосування окремих положень законодавства.
З метою формування єдиної практики розгляду адміністративних справ та однакового і правильного застосування норм матеріального та процесуального права головою суду проводилися відповідні наради по обговоренню інформаційних листів судів вищих інстанцій.
Щодо інформаційного забезпечення діяльності суду слід зазначити, що всі судді та працівники суду забезпечені доступом до бази даних програми «Ліга-Закон», та офіційних веб-порталів у мережі « Інтернет». Наповнюється інформацією веб-сайт на веб-порталі «Судова влада України». Протягом звітного періоду забезпечено регулярне внесення даних до Єдиної інформаційної системи обліку суддівських кадрів, а також до системи «Картка» для персонального обліку держслужбовців.
Підсумовуючи діяльність суду за 2014 рік, можна стверджувати про те, що усіма підрозділами Житомирського окружного адміністративного суду робота виконується на належному рівні. Та в подальшому слід вживати заходи щодо недопущення порушень виконавської дисципліни; сумлінно виконувати посадові обов’язки; постійно працювати над підвищенням рівня самоосвіти; слідкувати за змінами в законодавстві.
Керівник апарату суду І.В. Рутецька